Uppdatering Exteriör

Bygger ju inte bara ljud i lupo´n utan det händer lite små saker på utsidan med.
Tyckte bilen såg lite för snäll ut, så det måste man ju göra något åt.


Tejpat och målat lite för att se hur vi ska få till en snygg böserblick.


Här formar Johannes en plåt men hjälp av trähammare och sandsäck.


En början men en hel del kvar.


Slipat huven för att börja punkta fast böserblicken.


Reine svetsar och Johannes håller plåten på plats.


Reine använder sig av tig svets.


Punktat fast alla plåtar. Johannes och Reine gör ett väldigt bra jobb.


Reine kapar bort lite av emblemet, så vi kan stänga huven.
Kommer byta grill sen, men det får vänta lite.




Helsvetsat och slipat, kommer bli så mycket bättre:)





På fredag ska jag spackla och slipa klart detta, sen får de bara bli lite grund över spacklet.
Hinner inte fixa lack eller foliering till Ljudstudiondagen.

Detta var allt för idag
Med vänliga hälsningar,
Fredric Fransson

stor uppdatering

Jag har räknat lite fel, trodde jag hade en helg till på mig innan ljudstudiondagen den 25. Så jag fick ta hjälp av Reine, Robban, Björn, Johannes i helgen. Björn och Reine kommer även bygga klart det mesta som är kvar.
För jag har bilen i Växjö men bor i Göteborg. Så kan ej jobba i veckorna.

Vill tacka alla som ställer upp och hjälper mig få bilen någorlunda klar till träffen.

Här kommer det många bilder


Ursäkta röran på alla kablar, men har bara kollat så allt funkade som det skulle.
Balådan är nu klar. Jag limmade ihop övre delen av baslådan med avgjutningen av reservhjulsbaljan.
Stegen jag ska ha är JL Audio XD400.4 och ett JL Audio XD600.1.


Ramarna runt stegen är nu färdiga. Ramarna har vi för det ska vara en ruta framför.
Sen har vi något att fästa tyget i när vi ska plasta.




Börjat göra mallar till covern. Kommer göra det mesta av covern i MDF, eftersom det är så lite tid kvar till träffen.
Så då blir de mycket mindre att spackla.


En början på covern, kommer sågas ur mer och spännas tyg mot baslådan och stegen,
för att få lite liv i formerna.


Då börjar vi bygga lite här med, dags att rengöra och dämpa.


En dörr dämpad, blev stumt:)


Nu ska de byggas lådor i dörrarna, här har vi börjat forma hönsnät efter hålutrymmet.
Vill få ut lite mer än 5L i dörrarna.


Tejpat allt med aluminium tejp och silvertejp, så nu kommer plasten släppa bra.


Plastat 3-4lager, blir nog bra detta:)


Kollat med vatten hur många liter de blev. 4,5L fick jag ut men mer kommer det bli.


Borrar bott facket i dörrsidan.


Maskerat dörren och monterat bakre delen av lådan.


Monterat ditt de som är kvar av originaldörrsidan. För då slipper jag göra nya infästningar.
Original dörrsidan har jag borrat många hål i, så polyestern kan tränga igenom. Detta görs för att original plasten är så fet så polyester och glasfibern släpper lätt från det. Men gör man hål och plastar på både framsidan och baksidan, så binder man inne original plasten.


Plastat fast lådan och ramen.


Slipat dörrsidan någorlunda plan.




Grund till framsidan av dörrsidan.


Sågat upp lite för bafflen till högtalaren.




Reine fräser högtalarebafflar.




Spacklat ihop mdf skivan och dörrsidan.


Bafflarna på plats.


Här spänner vi tyg. Vi använder inte fleecetyg utom en som är anpassad för polyester.
Denna suger åt sig mycket bättre.




Här har vi plastat tyget, som har torkat. Sen slipade vi bort lite former som blivit fel.

Detta får duga för idag

Med vänliga hälsningar,
Fredric Fransson




Lite nya bilder

Hade ingen tid till att uppdatera igår. Men kommer några bilder nu.


Ritat upp vart jag ska såga upp för basen.


Sågat till en högtalarring och börjat limma fast stödpinnar som håller ringen
i den vinkeln jag vill ha.


Här ser ni stödpinnarna mer.


Sen tog jag bort plattan och spacklade med glasfiberspackel runt alla stödpinnar.
Det gjorde jag för att de ska sitta riktigt när jag spänner tyg över.


Så här kommer basen sitta. Blir en JL Audio 10W7.




Glömde ta kort när jag spände fast fleecetyget. Här har jag lagt på
4 lager glasfiberväv.

Kommer mer bilder i morgon, sen blir det inga mer från på måndag om jag ska klara,
bygga klart allt i helgen.

Med vänliga hälsningar,
Fredric Fransson



Uppdatering Projekt Lupo

Dags för uppdatering.


Börjat med porten till lådan, porten bygger jag i 12mm mdf-skiva.
(Här ser ni att de blev alldeles för mycket hädare när jag plastade i baljan.)




Plastat fast en liten mdf bit i överkant av lådan, så att de går hela vägen
upp till portens överkant.
Lagt ett lager glasfiberspackel för att jämna ut lådan och få mjuka former.
Detta gör jag för att få ett bra flöde på luften som rör sig i lådan.


Slipat lite, men har mycket kvar.


Spacklat skarven på porten för att få till en radie.
För att få ett bättre flöde av luften.


Spacklar radier inne i porten med.


Drog på lite grundfärg, så man enkelt ser vad de behövs mer spackel.


Här ser ni att jag slipat skarven i mdf-skiavan rund.
Ska försöka runda av så mycket jag bara kan för att få ett riktigt bra flöde i lådan.


Här har jag maskerat lådan på båda sidorna om porten, sen spacklat mot
porten för att få en bra kontaktyta mellan baslådan och porten.


Målat porten inuti svart.


Limmat fast basporten med PL400.


Plastat 2 lager för att förstärka vid skarven.


Här är det mesta kanterna av porten rundade, bara de översta in i själva porten kvar.


Dålig bild, men har här monterat högtalarterminal.


Limmade med PL400 runt högtalarterminalen, för att vara säker på att de blir 100% tätt.


Nu ska jag börja på locket till lådan. Använder mig av tejp och kartong
för att få till en bra mall.


Locket till lådan utsågat, passar bra.
Fick bara slipa lite på kanterna för att få det på plats.
Så det är värt att vara noga när man gör mallen.

Detta får duga för idag. Men mer kommer det i morgon.

Är det något ni undrar bara fråga, ska svara så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,
Fredric Fransson




Projekt lupo inför Ljudstudiondagen den 25 Augusti i Växjö

Hej,
Nu ska jag bygga om en lupo inför ljudstudiondagen i samarbete med Ljudstudion.

Vad som ska modifieras på bilen:
[/] Förbättra stereo installationen med hjälp av nya högtalare, slutsteg, stereo mm

[/] Modifiera interiören med hjälp av vinyl, covers, lysen, mm

[ ] Modifiera exteriören med hjälp av foliering, fälgar, mm

[/] Modifiera väghållningen, bromsar med hjälp av adapter för negativ camber bak, coilovers, måla bromsarna, mm

[ ] Modifiera motorrummet med hjälp av färg, mm


Kommer här nu lägga upp massa bilder och förklaringar på vad som görs.
Så hoppas ni får några tips och idéer till era egna projekt.


Då kör vi igång:


Så här ser bagaget ut utan någon klädsel, reservhjul, mm. Notera de
två små dämpmattorna som sitter monterade original. Detta måste vi
göra något åt, för de dånar väldigt mycket om man knackar på plåten.


Efter lite dämpning med STP Silver butylmatta 2mm ser det ut så här.
Dämpar bilen gör man för att få bättre bas samt tystare bil.
Det blev väldigt stumt och fint.





Denna dämpmattan har jag köpt av Roger på ljudstudion.

Produktbeskrivning:
STP Silver i Bulkpack. Enormt bra dämpningsegenskaper och eftersom det är riktigt butylgummi så sitter det fast hårt även på vertikala ytor. Avsevärt mycket billigare än sina konkurrenter men samma fina kvalitet. Drar ej åt sig vatten eller fukt. Lättjobbat och lätt att skära med brytkniv. Gör underverk på ljudet då man får ett helt annat transientsvar och mer dynamik, tack vare att tex dörrplåten ej vibrerar med.


Börjat lägga aluminiumfolie i reservhjulsbaljan och tejpa skarvarna med
aluminiumtejp. Detta göra jag för att kunna gjuta av reservhjulsbaljan
enkelt utan att de fastnar. Ni ser även att jag delat av baljan med en
kartongbit, detta gör jag för att få ut ca de literna jag behöver till
lådan. Målet är att hamna på 42.5L


Färdig maskerat för gjutning av baljan.


Folien ser lite ojämn ut nu, men när man börjar lägga väven så
slätar det till sig.


Tre lager glasfiberväv lagd. Blev bra men råkade ha lite för mycket hädare.


Här gör jag nu en sandwichkonstruktion, men hjälp av kartong.
Jag valde kartong för att de är mycket billigare än andra sandwichmaterial.
Sen la jag 2 lager glasfiberväv till över detta.

Vad är då en sandwichkonstruktion och varför gör man det?
Sandwichkonstruktion är en materialkonstruktion där man satt samman tunna skikt av ett jämförelsevis hållfast material på vardera sidan av ett tjockare skikt av lätt, men i förhållande till sin vikt, hållfast material. Mellanskiktet bör tåla skjuvning ganska bra, medan de tryck- och dragkrafter som uppstår vid böjning av skivan tas upp av ytterskikten. På så sätt får man ett skivmaterial som är både lätt och hållfast – betydligt lättare jämfört vad som skulle krävas för att uppnå samma styrka med bara en tjock skiva av det hållfastare av materialen.


Här har jag plockat ut lådan och hällt i vatten i den. Vatten häller jag
i för att se hur många liter jag fick ut på lådan.
Jag fick ut 42.5L som jag strävade efter. Tur? ne då skicklighet;)
Men hade räknat lite snabbt bara innan när jag avgränsade storleken på
lådan, så jag visste att runt 42-45 kommer jag hamna.
Men trodde aldrig de skulle bli nästan exakt 42.5L, fast man ska ha tur ibland.


Nu får det duga med bilder för idag, men jag ska se till att uppdatera varje dag fram till den 25 Augusti om vad som händer med bilen.

Hoppas ni vill följa detta bygget och även komma och lyssna, se den live på Ljudstudiondagen

Med vänliga hälsningar,
Fredric Fransson




RSS 2.0