Torsdag = Tvättdag

Idag har jag tvättat från 14-17 rätt segt.
Men när jag väntade mellan tvättärna så gjorde jag en god Blomkåls- och Broccolisoppa.
Jag gjorde ca 2liter:)
Har även städat och plockat med lite smått idag.
Vet inte riktigt vad jag ska göra mer idag??
Just de jag ska mäta upp hur stora mina nya köksluckor ska vara.
Ska tillverka egna luckor i vinter som ska lackeras Blanksvarta.
Tror köket kommer se riktigt modernt ut sen för inte så mycket pengar:)

Här är receptet på soppan

Ingredienser
200 g blomkål (gärna färsk, men fryst fungerar också bra)
200 g broccoli (se ovan)
25 g smör eller margarin
2-3 msk vetemjöl
1 liter vatten
2 buljongtärningar
4 dl mjölk
1 msk dijonsenap
3-4 dl riven lagrad ost


Koka grönsakerna lagom mjuka. Se till att de inte förlorar sitt tuggmotstånd. Ställ åt sidan så länge.

Smält smöret i en kastrull och vispa ner mjölet. Häll i vattnet, lite i taget, medan du fortsätter vispa. Tillsätt buljongtärningarna och mjölken och låt koka ett par minuter tills soppan tjocknat lite.
Tillsätt senapen och de förkokta grönsakerna och låt koka tillammans en liten stund till.
Smaksätt eventuellt med lite salt och peppar om du tycker det behövs.
Tag till sist kastrullen från plattan och rör i den rivna osten.

Servera med knäckebröd med ost.


Köpte salt och peppa mått igår på Lagerhaus



Kostade 49kr




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0